Рецепти за домашни пюрета и каши


В повечето страни като първа храна за захранване се препоръчва каша, най-често от ориз. Предпочита се кафявият неполиран ориз, който е по-богат на витамини и баластни вещества, макар че може да се използва и бял полиран. Другите култури, подходящи за приготвяне на каша, са царевица и елда, а след 9 месеца - всички останали житни (пшеница, овес, просо и др.) Кашата от пълнозърнести житни храни е особено богата на витамини от група В, които укрепват нервите. Тя е основната храна на бебето. Може да се приготвя в къщи от прясно смлени житни зърна, като постепенно се дават нови видове жито: първо безглутенови - ориз, царевица, елда, просо и едва след края на първата година пшеница, ечемик и овес. Готовите каши често са смес от няколко вида зърно, съдържат оцветители, ароматизатори, стабилизатори, така че не са подходящи за бебето, ако сте фен на здравословното хранене, още повече, че съдържат повече захар, отколкото бебето има нужда. Някои каши са на пшенична основа (съдържат глутен), така че не са подходящи за малки бебета; други са млечни (съдържат сухо краве мляко), така че могат да предизвикат реакция при предразположени към алергия бебета.

Домашни каши
Домашна каша се приготвя, след като решите как искате да я направите - изцяло сами, или с полуготови продукти. Ако искате да я приготвите съвсем сами, купете избраният продукт - ориз или елда на зърна. Измийте и изсушете за около час на слаба фурна (около 80*С), като разбърквате от време на време. Така опечените и изсушени зърна се смилат на фино брашно с мелачка, кухненски робот или блендър. Текстурата зависи от възрастта на детето, т.е. колкото по-голямо става, толкова по-едри частици може да приема, като към 10-12 месеца може да яде цели оризови и елдени зрънца.
Кашата от домашно приготвено брашно
Тя се приготвя, като 2 супени лъжици с връх от брашното се накисват от предната вечер в 150-160 мл вода, за да се усвоят максимално полезните вещества. На следващия ден се разбърква, слага се на котлона и с бъркане се сварява до получаване на нужната гъстота, обикновено до полутечно състояние, което бебето харесва), а след това се похлупва, за да се задуши за няколко минути. Може да се смеси със суров настърган на ситно или пасиран плод, или с готово плодово пюре. Може да му се добави обезсолено сирене, ако детето е на подходяща възраст (обикновено над 8-9 месеца). Не се препоръчва подправянето със захар, тъй като употребата й в детската кухня, както и на сол, се избягва до 1 година и умерено се употребява до 3 годишна възраст. Кашата може да се приготви и без предварително накисване.
Ако се прави каша от царевица, може да се използва готово фино царевично брашно, което се продава по магазините.
Ако изберете да приготвяте каши от полуготови продукти, можете да си купите оризово брашно (прави се от бял ориз) по диетичните магазини, също овесени ядки, ядки от елда и пшеничени ядки.
Кашата от ядки (овесени, елдени)
Тя се приготвя, като 2 супени лъжици ядки се слагат в 100-150 мл вряша вода. Вари се за кратко на слаб огън (може да се наложи да разбърквате, за да не изкипи), а след това се похлупва, за да се задуши за няколко минути. Подправя се като кашата от домашно приготвено брашно.
Може да се пробва по-пикантен вариант на житената каша: нарязани подправки, суха мая, безсолен бульон, масло и кисела сметана, зеленчуци. Може да се добави чай от анасон или копър.
В началото кашата се вари, по-късно може да се поднася в прясно състояние, стига житото да е приготвено по гореописания начин. Овесът съдържа най-много желязо; просото, овесът и оризът са най-лесно смилаеми, докато пшеницата и ечемикът се смилат малко по-трудно. Пшеницата и ечемикът предизвикват най-често алергични реакции.
Към края на първата година може да се добавят люспи в кашата, като мюсли. Готовите смески не се препоръчват, защото съдържат захар. След втората година към менюто на бебето може да се добавят бобови растения - те са отличен източник на желязо и белтъчини.
Всички каши могат да се разреждат с кърма или адаптирано мляко, за да станат по-течни и да имат вкус, познат на бебето.
По желание може да се добави малко масло или студено пресован зехтин/олио.

********************************************************
След 6-месечна възраст, когато започне захранването и детският стомах е достатъчно съзрял, за да приема и друга храна освен мляко, може да предложите на бебето домашно плодово пюре. То се приготвя от ябълка, круша, слива, пъпеш, грозде и други сезонни плодове. До 1 годинка не се препоръчват цитрусови плодове (портокал, лимон, мандарина, киви). Добре е до тази възраст да се избягват и праскови и кайсии, които съдържат алергени както по мъхестата си кожа, така и в месестата част от плода.

Плодовото пюре се приготвя, като плодът се измие добре - може използвате топла вода, сапун и четка за отстраняване на всички замърсявания и химикали, които могат да се намират по външната кора или обвивка. Плодът се обелва добре, отстранява се костилката, нарязва се на подходящи парчета и се пасира с кухненски робот, блендър или пасатор.
По подобен начин, но с последващо изцеждане и отстраняване на пулпа се приготвя пресен плодов сок.

********************************************************
Някои родители избират да започнат захранването с домашно зеленчуково пюре. Цвеклото, ряпата, както и тъмнозелените зеленчуци като шотландското зеле и броколи не са подходящи за деца под 1 година, тъй като съдържат много нитрати. Като първи зеленчуци най-вече се предпочитат морковът и картофът, които са със сладникав вкус (отчетете, че могат да запечат бебето).

Домашно зеленчуково пюре се приготвя, като зеленчуците се измият много добре, обелят се старателно и се нарежат на кубчета (около 1 см). Варят се в малко вода (едвам да ги покрие), или на пара. Когато омекнат, се пасират с водата, в която са се варили, и в която са отишли част от витамините им. При сервиране могат да се разредят с кърма или адаптирано мляко.
Също както яденето на възрастните, обикновено бебешкото пюре се състои от един или два основни зеленчука, към които са добавени други - за по-добър вкус. Например, основен зеленчук картоф с добавени морков, лук и зелени подправки; или основен зеленчук ориз с добавени домати и зелени подправки. Зеленчуковите пюрета могат да се подправят със зелени подправки - лук, чесън, магданоз, чубрица, копър, ревен, гьозум и други. Пикантните подправки, както и солта се избягват. В по-голяма възраст (към 11-12 месеца) може да експериментирате с подправки като сладко къри и куркума. Няколко капки студено пресован зехтин ще помогнат за усвояването на мастно-разтворимите витамини в пюрето. Комбинациите на зеленчуковите пюрета са безкрайни, можете свободно да се осланяте на въображението си. Можете да приготвяте почти същите зеленчукови ястия, както и за вас като състав, без запръжка и пикантни подправки.
Според възрастта на бебето, към зеленчуковото пюре може да се добави - примерна схема - обезсолено сирене (към 8-9 месец), месен бульон (8-10 месец), жълтък (9 месец), сметана (10-11 месец), кисело мляко (след 9-10 месец).


********************************************************
Домашни месни пюрета и месен бульон
Първи прием на месо се препорчва между 8 и 12 месец на бебето, обикновено след 10-ия. За деца с фамилна обремененост и алергии кат първо месо най-често се препоръчва пуешко и заешко. Ако няма такава опасност, може да се консумира пилешко (за предпочитане без кожа), пуешко, заешко, агнешко и телешко месо. Вътрешности не се предлагат, тъй като съдържат много вредни вещества. Рибата е богата на белтъчини и децата я харесват, но внимавайте за костици. Месото може да се свари отделно и после да се пасира заедно със зеленчуци, или да се вари заедно с тях и да се пасира. При всички положения месото се вари със съвсем малко сол (колкото да уври, а не да е добре за вашия вкус) и без пипер. Ако слагате зрънца черен пипер, ги пребройте преди слагане и след изваждане от бульона, или ги варете в малка тензухена торбичка, за да не се разпилеят.
Когато бебето порастне, месото може да се реже на ситно, вместо да се пасира.

********************************************************
Домашни супи
Домашните супи се приготвят точно както и зеленчуковите и месните пюрета, но с повече вода. Така в тях може да се добави хляб или сухар, когато храните детето.


********************************************************
Салати
Можете да приготвяте салати за бебето, като в началото ги пасирате, а по-късно само ги кълцате на ситно. Можете да комбинирате плодове и зеленчуци (например, ябълка, морков и сварено червено цвекло), или да изберете само плодови или само зеленчукови салати. Подправяйте ги с няколко капки студено пресовано олио или зехтин, за да се усвояват по-добре мастно-разтворимите витамини. След 10-11 месечна възраст можете да ги подправяте с кисело мляко и сметана, можете да добавяте сирене (след 9 месец) или да правите разнообразни заливки.


********************************************************

Консервиране на домашни зеленчукови и месни пюрета
Можете да замразите домашни зеленчукови и месни пюрета, които да размразявате, когато нямате време да готвите за бебето; или да направите разнообразен асортимент от пюрета, които да редувате в различните дни, по този начин бебето има разнообразно меню, а вие готвите веднъж седмично или веднъж на две седмици.
Вакуумиране
След сваряване на зеленчуците (и месото, ако пюрето е месно) се пасират, докато са още горещи. Ако се налага, може да се подгрее допълнително. Докато сместа е вряла, се насипва в подходящи бурканчета на винт (тип старите "Ганчев"), бурканчетата се обръщат с дъното нагоре върху топлоустойчива повърхност и се оставят да изстинат. Капачките вакуумират и 'дръпват'. След като изстинат, се надписват (съдържание и дата) и се нареждат във фризера, камерата или навътре в хладилника. Ако някое бурканче не е вакуумирало, може сместа вътре да се подгрее още веднъж и да се обърне с нова капачка, ако се налага смяна, или просто да се остави по-напред във фризера/камерата/хладилника за по-скорошна консумация.
При замръзване пюрето увеличава малко обема си, затова винаги оставяйте 1 см място от ръба на бурканчето.

Замразяване на кубчета
Зеленчуците се измиват, обелват и нарязват. Сваряват се поотделно или смесени, в зависимост какво искате. Докато са топли, се пюрират с пасатор, насипват се във формички за лед и се слагат за няколко часа във фризера. След като замръзнат, се изваждат, разпределят се по торбички и се надписват (съдържание и дата). Когато искате да размразите, вадите от предната вечер желаните зеленчуци, и ги оставяте в подходящ съд в хладилника да се размразят. На следващия ден ги притопляте и ако се нагала, ги пюрирате отново. Сложете добавки по вкуса на детето (кърма, мляко, сметана, сирене).
По същия начин можете да приготвите месо, зеленчуков и месен бульон на кубчета, които да размразявате и да смесвате с храната на детето.

Източник: http://forum.bg-mamma.com